Restauranteigenaar Van Poppel: ‘Door Angelice bestellen gasten nu wél een dessert’ cover

Restauranteigenaar Van Poppel: ‘Door Angelice bestellen gasten nu wél een dessert’

Al bijna vijftien jaar staat René van Poppel samen met zijn vrouw Sabine aan het roer van Paviljoen ‘t Middelpunt. Deze eetgelegenheid in Schipluiden heeft een aantrekkingskracht op bewoners van het dorp, maar is ook populair onder dagjesmensen die de weidsheid van Midden-Delfland verkennen. Sinds een half jaar staat er ook gelato van Angelice op de kaart. Het blijkt een hit. ‘Onze vaste gasten bestellen nu wél een dessert.’

‘Een laagdrempelige lunchroom met een luxe dinerkaart’, zo omschrijft Van Poppel zijn restaurant. ‘We willen gastvrijheid uitstralen en onze gasten net dat beetje extra geven. Dat betekent bijvoorbeeld dat we ook kano’s verhuren, maar ook dat onze kaart verre van doorsnee is. Bij ons vind je geen standaard gerechten als entrecôte met champignonsaus of saté met friet. We kiezen bijvoorbeeld voor rode mul in plaats van kabeljauw en voor varkenswang met rode biet in plaats van een schnitzel. En we wisselen ieder kwartaal van kaart – met het seizoen mee. Dat waarderen vooral onze vaste gasten zeer.’

Direct verliefd

Begin 2023 kwam Angelice op het pad van Van Poppel. ‘Eigenaresse Angele Jehée liep binnen met een twaaltal samples van haar gelato, zoals kokos, aarbei, vanille en koffie. Die liet ze mij proeven. Ik was direct verliefd. Kokosijs smaakt écht naar kokos. De bananengelato is iets donkerder van kleur. Dat klinkt misschien minder aantrekkelijk, maar de smaak is hemels. Zo gold dat voor iedere hap die ik nam. Dit moeten we hebben!, dacht ik direct.’

Zekerheidshalve vroeg Van Peppel nog een paar collega’s en familieleden om hun mening. ‘Ook zij waren meteen verkocht. Steeds was de reactie: wow, wat een geweldige smaak. Puur, niet chemisch. Alsof je echt bevroren chocolade, banaan of mango eet.’

Nog geen twee weken later stond er dus Angelice-gelato op de kaart van Paviljoen ‘t Middelpunt. ‘Natuurlijk vroeg ik mijn gasten om feedback. Stuk voor stuk waren ook zij lovend. Als ik vertelde dat het op plantaardige basis is, waren ze vaak verbaasd. Bij vegan denken ze aan alleen maar leven op een blaadje sla en chemische vegetarische vleesvervangers. Niet aan zulk goddelijk ijs.’

Aantrekkingskracht

De keuze voor Angelice leverde niet alleen enthousiaste reacties op onder de bezoekers, ook groeide de belangstelling voor de toetjes in het Schipluidense etablissement. Van Peppel: ‘Van sommige gasten weet ik dat ze eigenlijk nooit een dessert bestellen. Nu doen ze dat wél. Een aantal komt zelfs speciaal naar ons toe, omdat ze de gelato zo ontzettend lekker vinden. Dat is een win-win dus.’

Intussen denkt Van Poppel volop mee over nieuwe smaken op de kaart. ‘Zo vroegen we om bosvruchtengelato. Dat was er nog niet, maar vier dagen later kregen we een kersverse levering – speciaal voor ons geproduceerd. Zo kregen we ook sinaasappelgelato op verzoek. Ideaal, zeker omdat we graag variëren met onze smaken en een unieke twist aan onze gerechten geven. Angele moedigt dat alleen maar aan. Alleen al daarom ervaar ik onze samenwerking als zeer prettig en constructief.’

Ook als ‘gelato’ op de kaart

Tot nu toe stond Angelice-gelato op de kaart als ijs (’de menukaarten waren al gedrukt’), maar vanaf de herfst presenteert Van Poppel het zoals het is: als ‘Italiaanse’ gelato. ‘Dat Italiaanse zetten we bewust tussen aanhalingstekens. Het wordt immers in Nederland geproduceerd. We zullen ongetwijfeld ook wel moeten uitleggen aan onze gasten wat gelato precies is. De meesten zijn toch vooral bekend met ijs. Ik leg het verschil altijd uit als dat gelato zachter, warmer en romiger is qua smaak dan ijs. Qua beleving zit het een beetje tussen schep- en softijs in. Welke naam je het ook geeft: uiteindelijk gaat het om de smaak en ervaring. En die is fantastisch.’

Onderscheidend

Voor Van Poppel past de keuze voor Angelice ook helemaal in hun duurzaamheidsgedachte. ‘Mijn vrouw rijdt regelmatig een rondje door het Westland om bij de tuinders zelf groenten in te kopen. Dat is niet alleen beter voor het milieu, maar ook nog eens drie dagen verser dan als je het bij een groothandel bestelt. Bovendien betaal je een eerlijke prijs. Onze vis is MSG-gekeurd en we kiezen altijd voor vlees met een Beter Leven-keurmerk. Hoe beter het leven van de dieren, hoe minder stress ze hebben en hoe rijker het vlees qua smaak is.’

De prijs van de gelato is voor Van Poppel geen issue. ‘Het is iets duurder dan ijs van de groothandel, maar zoveel lekkerder. Dit is iets unieks. Iets waarmee wij ons onderscheiden. En het trekt dus meer gasten aan. Alleen al daarom is het de investering meer dan waard.’

Bekijk hier alle Gelato smaken van Angelice